• Kernwaarden
    ‘Niet de kernwaarden van de organisatie, maar de deugd, zeggen iets over ons gedrag.’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
  • burgerparticipatie
    Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (2014) over burgerparticipatie: ‘Hoe kunnen burgers weer eigenaar worden van hun eigen problemen?’
  • reflecteren
    ‘Reflecteren is zo normaal als het rijden met een autogordel; want je kan ook zomaar aangereden worden.’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
  • begrijpen
    ‘Doe niets wat je niet begrijpt!’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
  • groepsdenken
    ‘Groepsdenken wordt effectief verminderd door diversiteit in de groep.’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
  • de top
    ‘Als de top het gewenste gedrag wil ‘voorleven, dan zal die top constant moeten reflecteren of zij de goede dingen doet en de dingen goed doet.’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
  • frictie
    ‘Accepteer dat er altijd frictie is, die alle plannen doorkruist. ’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
  • ‘Westerse democratieën
    ‘Westerse democratieën kampen met een legitimiteitscrisis én een efficiëntiecrisis; dat wijst op storm!’ (uit: Tegen verkiezingen – David van Reybrouck)
  • sturen
    ‘Sturen op gedrag kan wél; lees hoofdstuk vier van Reflectie & governance.’
  • code
    Vrij naar de Commissie Halsema (2013): ‘Een code omarmen zal de crimineel in de organisatie echt niet ontmaskeren, maar het voorkomt wel een drift to failure.’
  • RRR
    ‘Richting, Ruimte, Ruggensteun’ geeft houvast voor de aansturing van een succesvolle organisatie.’
  • heldere kaders
    In 2002 schreef de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling al dat heldere kaders ‘bevrijdend’ kunnen zijn in organisaties en gemeenschappen. Zij waren hun tijd ver vooruit.

Maatschappelijk Ondernemen

5 mei 2012

Positie van de Maatschappelijke Onderneming wordt steeds belangrijker in Nederland

Maatschappelijke Ondernemeringen, zoals corporaties en zorgorganisaties, zijn een belangrijk bindmiddel binnen Nederland. Daar is niet iedereen van overtuigd. De focus richt zich op het scheppen van vertrouwen, terwijl tegelijk een veel zakelijkere houding verwacht wordt. DAT KAN, want vertrouwen en zakelijk zijn werkvormen die in elkaars verlengde liggen; het is een houding van de organisatie; de wil van de mensen die er werken.

 

In de  prezi-pesentatie over Maatschappelijk ondernemen gaat Theo Stubbé dieper in op dit onderwerp.

(De presentatie kunt u met de knop 'MORE' op het hele scherm krijgen; Bepaal zelf met muisklikken hoeveel tijd u wilt besteden)

 


Afdrukken