• Kernwaarden
    ‘Niet de kernwaarden van de organisatie, maar de deugd, zeggen iets over ons gedrag.’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
  • burgerparticipatie
    Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (2014) over burgerparticipatie: ‘Hoe kunnen burgers weer eigenaar worden van hun eigen problemen?’
  • reflecteren
    ‘Reflecteren is zo normaal als het rijden met een autogordel; want je kan ook zomaar aangereden worden.’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
  • begrijpen
    ‘Doe niets wat je niet begrijpt!’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
  • groepsdenken
    ‘Groepsdenken wordt effectief verminderd door diversiteit in de groep.’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
  • de top
    ‘Als de top het gewenste gedrag wil ‘voorleven, dan zal die top constant moeten reflecteren of zij de goede dingen doet en de dingen goed doet.’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
  • frictie
    ‘Accepteer dat er altijd frictie is, die alle plannen doorkruist. ’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
  • ‘Westerse democratieën
    ‘Westerse democratieën kampen met een legitimiteitscrisis én een efficiëntiecrisis; dat wijst op storm!’ (uit: Tegen verkiezingen – David van Reybrouck)
  • sturen
    ‘Sturen op gedrag kan wél; lees hoofdstuk vier van Reflectie & governance.’
  • code
    Vrij naar de Commissie Halsema (2013): ‘Een code omarmen zal de crimineel in de organisatie echt niet ontmaskeren, maar het voorkomt wel een drift to failure.’
  • RRR
    ‘Richting, Ruimte, Ruggensteun’ geeft houvast voor de aansturing van een succesvolle organisatie.’
  • heldere kaders
    In 2002 schreef de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling al dat heldere kaders ‘bevrijdend’ kunnen zijn in organisaties en gemeenschappen. Zij waren hun tijd ver vooruit.

Succesvolle bestuurders kijken naar buiten

September 2016

Succesvolle bestuurders hoor je in het gebouw. Zij lachen en praten met iedereen. Zij kunnen ook goed luisteren en dat kan je niet van alle bestuurders zeggen. Succesvolle bestuurders vertonen authentiek gedrag en geven de mensen oprecht het gevoel van erkenning en waardering. Zij richten hun ambitie op de organisatie en niet op zichzelf. Als metafoor: Bij succes kijkt zo'n bestuurder door het raam en geeft de medewerkers alle eer. Bij problemen wordt het raam een spiegel en onderzoekt deze bestuurder wat zij/hij beter had moeten doen.

Dit is een passage uit het boek van Jan Moen, Hoogleraar Management en Organisatie in de gezondheidszorg in Tilburg (Hectiek in de bestuurskamer, 2016). Het boek bevat 30 jaar ervaring in effectieve leiderschapstijlen en het combineert diverse leermomenten in een boek dat je snel tot je neemt. Ik beschrijf in mijn nieuwsbrief van september meer aardige delen van dit boek, zoals zijn beschrijving van intervisie.

 

Afdrukken