‘Niet de kernwaarden van de organisatie, maar de deugd, zeggen iets over ons gedrag.’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (2014) over burgerparticipatie: ‘Hoe kunnen burgers weer eigenaar worden van hun eigen problemen?’
‘Reflecteren is zo normaal als het rijden met een autogordel; want je kan ook zomaar aangereden worden.’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
‘Doe niets wat je niet begrijpt!’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
‘Groepsdenken wordt effectief verminderd door diversiteit in de groep.’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
‘Als de top het gewenste gedrag wil ‘voorleven, dan zal die top constant moeten reflecteren of zij de goede dingen doet en de dingen goed doet.’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
‘Accepteer dat er altijd frictie is, die alle plannen doorkruist. ’ (uit: Reflectie & governance - Stubbé)
‘Westerse democratieën kampen met een legitimiteitscrisis én een efficiëntiecrisis; dat wijst op storm!’ (uit: Tegen verkiezingen – David van Reybrouck)
‘Sturen op gedrag kan wél; lees hoofdstuk vier van Reflectie & governance.’
Vrij naar de Commissie Halsema (2013): ‘Een code omarmen zal de crimineel in de organisatie echt niet ontmaskeren, maar het voorkomt wel een drift to failure.’
‘Richting, Ruimte, Ruggensteun’ geeft houvast voor de aansturing van een succesvolle organisatie.’
In 2002 schreef de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling al dat heldere kaders ‘bevrijdend’ kunnen zijn in organisaties en gemeenschappen. Zij waren hun tijd ver vooruit.
Previous
Next

Theo voorstellen

image

mr. Th.P.M. (Theo) Stubbé

Enige jaren geleden werd ik voorgesteld met de woorden ‘meestal zoeken adviseurs een carrière in het management van het bedrijfsleven, maar Theo heeft het omgekeerde gedaan’. Wellicht is deze introductie het meest kenmerkend voor mijn stijl van adviseren. Ik heb commerciële management ervaring opgedaan bij DSM en bij Norit, het laatste in het directieteam. De commerciële ervaringen betrof het gehele palet van inkoop, verkoop, marketing en business development. Ik heb ervaring in leidinggeven, in commerce en in strategische vraagstukken.

In 2003 ben ik bij Quintis begonnen, een adviesbureau in wonen, welzijn en zorg. Ik heb – enigszins tot mijn verbazing – gezien dat het niet voor iedereen is weggelegd om succesvol te adviseren bij Maatschappelijke Ondernemingen. Ik heb in die jaren vele adviesopdrachten uitgevoerd met als kenmerk dat het organisatie ontwikkelingen betrof, strategisch en tactisch. De grootste ontwikkelingen vonden plaats in fusieprojecten. Mijn visie en ervaringen met fusies heb ik neer laten slaan in Het Fusieboek (2010; gratis downloaden) en in het boek Droomfusie (2012).

In 2010 ben ik voor mijzelf begonnen onder de naam Blauw BV. Het is heerlijk om te ondernemen en de keuzes te maken waar je voor 100% achter staat. Ik koester mijn uitgebreide netwerk om te sparren en innovaties komen vanzelf, als je nieuwsgierig bent.

Sinds 2010 heb ik meer fusies begeleid, niet alleen namens bestuur en toezicht, maar ook als begeleider van huurderorganisaties en ondernemingsraden.
Ik ben vijfmaal interim bestuurder geweest, meestal van corporaties. In alle gevallen was er sprake van een flinke veranderopgave, zoals bijvoorbeeld een fusie. De betreffende corporaties waren middelgroot (13.000 woningen) tot zeer klein (265 woningen). Het was een leerervaring dat de interim opdracht bij een kleine corporatie (met weinig medewerkers) veel moeilijker is dan bij een grote organisatie. Mijn stijl van leidinggeven is een combinatie van mij verbinden met de organisatie met de gewenste daadkracht voor een interim opdracht. Hierbij ben ik transparant voor management en toezicht, met focus op het afronden van de opdracht (dus niet blijven plakken) en het goed inwerken van mijn opvolger.

De derde pijler onder de meeste opdrachten gaat over governance. Ik heb meer dan 130 zelfevaluaties van raden van toezicht begeleid bij corporaties, zorg, welzijn, cultuur en onderwijs. Mijn passie gaat hierbij uit naar het (laten) reflecteren van de toezichthouders en de bestuurders. Deze ervaringen heb ik verwoord in twee boeken in 2014 en in 2025. In 2014 ging het over ‘Reflectie & governance’. In 2025 schreef ik het ‘Handboek Zelfevaluatie, voor toezichthouders bij maatschappelijke ondernemingen.

Sinds 2025 ligt mijn focus in opdrachten op het gebied van governance.

Mijn klanten hebben de volgende uitspraken over mij gedaan:

• Is betrouwbaar; met hem kan je met je ogen dicht doorrijden

• Luistert goed, zodat je weet dat hij ons begrijpt

• Kan met alle lagen in de organisatie schakelen (van commissaris tot medewerkers & klanten)

• Schroomt niet om de dingen te benoemen; hierdoor worden de zaken helder

• Ik zou niet zoveel geduld hebben gehad; daardoor is de opdracht een succes geworden

• Veranderen is duidelijk zijn passie

Menig klant vindt het een pré dat ik projecten uitgevoerd heb bij corporaties, zorgorganisaties, welzijn én gemeenten. Ik begrijp de context/taal van de verschillende branches die zozeer moeten samenwerken.

Klik hier voor mijn CV